
Foodtrends onder start-ups, interessante en gezellige ontmoetingen met foodinfluencers en bloggers.
Dit jaar mocht ik voor de eerste keer op uitnodiging deelnemen aan de Culiperslunch. Het jaarlijkse media event voor foodjournalisten, bloggers en influencers op het gebied van eten en drinken.
Daar aangekomen waren er tal van duurzame Start-ups met proeverijen en gevestigde namen die een nieuw product gaan lanceren. Ook de grootste uitgevers op Kookboeken gebied waren aanwezig met hun catalogus waarin we konden zien wat ons te wachten staat op kookgebied. Ik heb veel Aziatisch, Midden-Oosters, Duurzaam en Vegetarisch in de verschillende catalogussen teruggezien. Natuurlijk waren er ook tal van bekende en onbekende foodies. Kortom een heerlijke dag uit. Het vond plaats in de Kookfabriek in Amsterdam en werd georganiseerd door Pitch PR.
Je kon wel 32 tafels met lekkers langs, dus dat kan een heel lang verhaal worden. Ik zal een paar merken belichten, die op mij het meeste indruk hebben gemaakt.
Het begin begon al goed met het rookworst biertje van de Hema. Iedereen kent de legendarische rookworst van de Hema wel en nu hebben ze dus een vegetarische rookworst en een rookworst biertje. Een erg lekkere combinatie. Het biertje heeft een lichte rooksmaak en de frisheid van een blond biertje. Ook hebben ze een pepernotenbiertje ontwikkeld. Vond ik zelf minder geslaagd.
Snack with benefits is een merk om in de gaten te houden. Ze maken van groenten van eigen bodem snacks en wij mochten de crunchy bloemkool en de crunchy oesterzwam proeven. De chrunch maken ze van de reststroom chips. En de oesterzwam was ontzettend lekker.
Het Ekomenu is een variant op het Hello Fresh concept. Zij gebruiken echter 100 biologische producten en geven bij alle recepten aan welke impact het heeft op het milieu en je gezondheid.
De Baba Au Rum van Sarah Puozzo, de master of pasta, bekend van Njam TV was echt hemels. Als ik eraan denk, wil ik er nog 1!
De dames van Soof drinks maken frisdrank en siropen van 100 % natuurlijk fruit, groente en kruiden. Ze presenteerden dit in een confronterende zuil waarin je goed kon zien hoeveel zooi suiker of suikervervangers er in frisdrank zit. Nu drink ik vrijwel nooit frisdrank, maar als je van frisdrank houdt, moet je de drankjes van Soof drinks zeker eens proeven. En als je er niet van houdt overigens ook. 😉
Van Sea So Good ben ik ook onder de indruk. Zij maken visvrije tonijn op een oceaan en tonijn vriendelijke wijze. De structuur en ook de smaak komt goed in de buurt en neemt goed andere smaken op. Een product dat ik zeker ga gebruiken bij vegetarische of vegan eetwensen tijdens mijn kookworkshops.
En natuurlijk kon ik niet om de vegan proeverij van Restaurant Blauw heen. De Sayur Lodeh kroket was voor mij de smakelijke winnaar van de dag. Deze maand komt hun kookboek Vega Blauw uit , waar ook dit recept in staat. Een voor op de wensenlijst dus.
Een hele leuke dag waarbij het opvalt dat de vernieuwingen op het gebied van duurzaamheid in food doorgetrokken wordt. Men blijft inspelen op bewustwording, weet wat je eet, gezondheid en milieu impact. En daar wordt ik wel blij van.
Bedankt Pitch PR voor de uitnodiging voor de organisatie, alle gezellige mede foodies voor de leuke ontmoetingen en alle ondernemers voor de heerlijke presentaties.